< Till bloggens startsida

Bipolär sjukdom - det här är verkligen jag

"I en mani är humöret onormalt förhöjt och expansivt men också irritabelt. Lyckorus (eufori) och grandiositet kan snabbt växla till aggressivitet och emotionalitet; minsta missnöje leder till ilska eller upprördhet. Sömnbehovet minskar men personen har mer energi och är mycket aktiv. Vanliga tecken är rastlöshet, impulsivitet, tankeflykt, försämrad koncentration och ett jäktat ordflöde. Vårdslöshet och oansvarighet följer försämrat omdöme; den sjuke tar risker, vill leva ut drömmar men handlar bortom sin faktiska förmåga och utan insikt om konsekvenserna. Många blir överdrivet sociala eller sexuellt intimsökande, andra mer påträngande och intoleranta. Sociala gränser försvinner, personen gör bort sig och saknar självkontroll eller visar ingen hänsyn då storhetskänslor (megalomani) gör att denne känner sig "utvald" eller på "särskilt uppdrag". I allvarliga fall uppträder också psykotiska symtom som vanföreställningar och hallucinationer, eller psykomotorisk agitation i sådan grad att personen är obegriplig eller inte går att kommunicera med."



Kommentarer
Anonym

är det nu vi ska tycka synd om dig eller?

2012-04-28 @ 18:41:39
Anonym

MEN ÄRLIGT, SKREV JAG NÅGONGÅNG ÅH BUHU STACKARS MIG LALALA? NEJ. Börjar bli så JÄVLA trött på alla dessa dryga kommentarer, och om du bara är här för att fortsätta släppa såna här kommentarer, och sluta läsa min blogg i såna fall. Det är ju fortfarande MIN blogg där JAG skriver vad JAG vill. Så fuck off, "haters gonna hate" MEN HITTA NÅGOT ANNAT STÄLLE ATT HATA PÅ.

2012-04-28 @ 18:59:26
URL: http://jhnakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0